Fastholdelsesstrategi på Vordingborg Gymnasium og HF 2024-2025 

 Centralt i fastholdelsesstrategien står en klasserumskultur i overensstemmelse med skolens værdier Viden, glæde, horisont og fællesskab, så den enkelte elev får de bedst mulige udfoldelsesmuligheder.  

Forebyggelse af frafald og fravær
Vi skaber en klasserumskultur, hvor studieaktivitet, tilstedeværelse og hensigtsmæssig adfærd er en naturlig del af undervisningen. 

Vi bestræber os på at skabe et motiverende læringsmiljø med variation, brug af forskellige læringsstrategier og arbejdsformer. 

Vi evaluerer undervisningen skriftligt på de enkelte hold mindst en gang årligt.
Se
 https://www.vordingborg-gym.dk/om-vordingborg-gymnasium-hf/kvalitet-og-evaluering/ 

Den enkelte elev
For at sikre fastholdelse af den enkelte elev er det et mål, at eleven skal: 

  • Føle sig anerkendt og set 
  • Føle sig ansvarlig og nødvendig for fællesskabet 
  • Tilegne sig ny viden og horisont 
  • Udvikle sig 

Gymnasiet – herunder lærere, ledelse og teknisk administrativt personale
For at sikre fastholdelse af den enkelte elev er det et mål, at gymnasiet skal: 

  • Stille tydelige krav til elevens indsats og resultater, så denne ved, hvad der forventes 
  • Give feedback og feedforward på elevens udvikling 
  • Vise empati og fleksibilitet, så eleven føler sig værdsat 
  • Lette overgangen fra grundskole til STX og HF 

Studieteknik og progressionsplan
For at sikre overgangen fra grundskole til STX og HF og fastholdelse af eleverne har gymnasiet følgende tiltag: 

  • Arbejde med studieteknik i alle fag herunder notatteknik og lektielæsning 
  • Screening i læsehastighed, tegn på ordblindhed og matematikscreening 
  • Eventuelle tilbud om læse- og skriveundervisning, matematikundervisning og specialpædagogisk støtte 
  • Udarbejdelse af studieplaner for alle undervisningsforløb 
  • Klasselærerne koordinerer aflevering af de skriftlige opgaver for at sikre en jævn arbejdsbyrde 
  • Udvikling af progressionsplan for kompetenceudvikling for alle årgange 
  • Stilladsering af de skriftlige opgaver og skriftlighedsteknikker 
  • Målrettet arbejde med omlagt skriftlighed, så eleverne får hjælp i skriveprocessen 
  • Formativ feedback og feedforward 

Evaluering og kvalitetssikring
Gymnasiet arbejder systematisk med evaluering og feedback til eleverne, så de har en god fornemmelse af deres faglige niveau og udviklingsmuligheder.  

Se https://www.vordingborg-gym.dk/om-vordingborg-gymnasium-hf/kvalitet-og-evaluering/ 

Fravær og trivsel
Vordingborg Gymnasium og HF arbejder med det udgangspunkt, at fravær og trivsel hænger sammen. Derfor ønsker skolen at sætte hurtigt ind over for fravær.  

Som udgangspunkt skal årsager til fravær afdækkes, så det bliver muligt at reagere i forhold til fraværet. Hvis elevens fravær vurderes for højt af læreren, kontakter denne eleven for at afdække årsager til fraværet. Ved fortsat fravær kontaktes elevens klasselærer, som danner sig et overordnet overblik over elevens samlede fravær. Klasselæreren går derefter i dialog med eleven om fraværet. Hvis læreren og klasselæreren ikke kan hjælpe med at løse fraværsproblemerne, kontaktes klassens studievejleder, skolens elevcoach og evt. nærmeste pårørende. Ved mere alvorlige trivselsproblemer inddrages ledelsen. Når det skønnes relevant, inddrages andre eksterne instanser som for eksempel kommunens Ungevejledning.  

Vordingborg Gymnasium og HF tilbyder psykologisk rådgivning til elever med personlige problemer.  

Det er altid studievejledere og ledelse, der tager stilling til eventuelle sanktioner jf. skolens studie og ordensregler https://www.vordingborg-gym.dk/om-vordingborg-gymnasium-hf/studie-og-ordensregler/ 

Nyheder

Se sidste nyt fra Vordingborg Gymnasium & HF her